Fiatem do Kłodzka

Kolejowe Szlaki Dolnego Śląska

23 marca 2025 Klub Sympatyków Kolei po raz kolejny zorganizował imprezę pod nazwą „Kolejowe Szlaki Dolnego Śląska – przez Góry Sowie  do Kłodzka.  Była to pierwsza impreza kolejowa KSK w roku 2025. 

Skład pociągnęła lokomotywa Fiat SU45-079 z 1973 roku z zachowaną kolorystyką historyczną i oryginalnym wyposażeniem. Jest to polska uniwersalna lokomotywa spalinowa produkowana w latach 1970–1976 w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu dla Polskich Kolei Państwowych jako seria SP45, dla pociągów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych. Jest to jedyna czynna lokomotywa tego typu.  

Na pokładzie pociągu było tym razem siedmiu przewodników kolejowych w tym dwóch sudeckich.  

Lokomotywa SU45-079 na stacji Kłodzko Miasto

Miałam zaszczyt po raz kolejny obsługiwać jako przewodnik wraz z moimi szanownymi kolegami tę imprezę.

Pociąg jechał dawną trasą kolei Kolei Bystrzyckiej, Kolei Ślężańskiej i Kolei Wrocławsko-Świebodzickiej. 

Tym razem pociąg turystyczny retro, wyjątkowo wesoły, przejechał przez miasta Wrocław – Sobótka – Świdnica – Jedlina Zdrój – Nowa Ruda – Kłodzko – Nowa Ruda – Świdnica – Jaworzyna Śląska – Żarów – Wrocław.  Pokonaliśmy tunele pod Sajdakiem i pod Świerkową Kopą. 

W Kłodzku nasi pasażerowie odbyli spacer po Kłodzku wraz z przewodnikiem sudeckim Ireneuszem Krzyżanowskim, który z typową dla siebie swadą opowiadał o bardzo mało znanych faktach z historii Twierdzy Kłodzkiej. Nie zabrakło też opowieści o mostach np. moście Gerbera, moście na zapałkach czy Czarnym Moście, elektrowni kolejowej czy starej jeszcze poniemieckiej infrastrukturze kolejowej. 

Panorama Kłodzka z Twierdzy Kłodzkiej

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Gdzie znajdę podobną tematykę?